søndag 2. april 2017

Fabel-test og reklame!

Mange har nok allerede fått med seg at Lydbokforlaget har fått en abonnementstjeneste de kaller FABEL. Alle kan prøve tilbudet gratis i fire uker før de bestemmer seg for om de vil fortsette eller ikke.Vanlig pris er 169,- pr. måned, da kan du høre og laste ned nøyaktig så mye du vil- så lenge du har lagringskapasitet på mobilen, vel å merke ;o)
fabel.no
Jeg har allerede kjørt grundig testing, og er godt fornøyd! Mange av favorittbøkene mine er tilgjengelig, massevis av krim, underholdningsromaner, bestselgere, klassikere, bøker for barn og ungdom, dokumentarer, dyktige innlesere og kjente forfattere. I det hele tatt stor variasjon og bredde på alle bauer og kanter. I tillegg til det opplagte at det er billig og bra, er det en genial måte å endeliglest hørt bøker som ikke er helt blodferske lenger. Trolig er det noen avtaler som gjør at bøkene er to år og eldre, dvs si kvalitetsbøker vi ikke klarer å prioritere lenger fordi det hele tida kommer så mye nytt som frister enda mer...
Cecilie Engers roman "Kammerpiken" kom ut i 2011 og handler om dronning Mauds kammerpike Hilda Cooper som kom fra England til Oslo i 1926. Som enkelte sikkert vet, døde Maud allerede i 1938, men Hilda ble faktisk værende på slottet i Oslo hele resten av sitt liv! En fascinerende beretning om små avgjørelser som viser seg å bli til store livsvalg, om å la seg lede av pliktfølelsen og å finne mening i arbeid. Om forsakelser og stille lykke. 
Forsiktig og fint lest av Gisken Armand
 
Nok en liten roman om de store tingene – om kjærlighet, tap og savn og rotløshet, om å leve i en tragedie og vokse opp i dødens skygger. "Og været skiftet og det ble sommer og så vider" av Pedro Carmona- Alvarez er heller ikke en nykommer, men den dukker stadig opp rundt omkring, i omtaler, anbefalinger og som referanse i omtale av andre bøker, og jeg har gang på gang vurdert om dette skulle bli neste bok ut. Først nå skjedde det altså, og det er lett å si seg enig i alt det fine som har blitt sagt og skrevet om intensitet og sterke følelser, engasjement, poetisk språk og fortellerglede. Boka ble blant annet tildelt P2-lytternes litteraturpris, og oppfølgeren "Bergen ungdomsteater" fra 2016 har også fått mye positiv omtale- noe som betyr at den har gått inn på lese-ønskelista mi ;o)
TIl slutt den vakreste av dem alle, "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese.
Denne er så tvers igjennom fantastisk at jeg knapt tør skrive noe som helst om den.
En av Vatikanets bibliotekarer sitter fengslet for en forbrytelse han ikke kan huske å ha begått. Til tross for at Vatikanet nekter for at dokumentet han ber om i det hele tatt eksisterer, bestemmer han seg for å skrive en så detaljer gjengivelse han kan om beretning han kom over i det enorme arkivet. Det er denne middelaldermyten og hvordan dens magi fortsatt har en enorm påvirkningskraft, som gjør historien så uforglemmelig, øm, sterk og medrivende. Uhørt vakker skriver Lesehula. Det er akkurat det den er, uhørt vakker. Les omtalen, les boka- eller gå for lydbokutgava; Jan Grønli er en imponerende/ overraskende god innleser!
Boka er fra 1990, så den kan til alt overmål leses gratis og digitalt på Nasjonalbibliotekets nettsider
Boka åpner med at bibliotekaren presenterer seg og beskriver situasjonen han har havnet i

For ordens skyld: Små bloggere som meg får ikke betalt for å skrive omtaler eller anbefalinger. Jeg har benytta meg av et tilbud som er tilgjengelig for alle, et tilbud jeg synes er for godt til at andre ikke skal få med seg.
Mari har samlet inn flere smakebiter og anbefalinger på bloggen sin!

16 kommentarer:

  1. den finns faktiskt på svenska också. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig du tenker på Stoytel? Trur de begynte i Sverige før de kom igang her, de har i hvertfall mange utgaver på svensk.

      Slett
  2. Det var nya böcker för mig. Tack för tips!

    SvarSlett
  3. Jeg hører lydbok når jeg går tur med hunden min. Men det blir ikke så mange av dem hver måned. Jeg har hatt abonnement på Storytel, men avsluttet det denne måneden. Så nå blir det høreeks eller biblioteket. Ha en riktig fin søndagskveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres veldig kjent ut alt det du skriver! Jeg har også hatt Storytel tidligere, men synes Fabel har bedre utvalg, så de har blitt min favoritt!
      Gjør noe fint ut av uka, Astrid Terese!

      Slett
  4. Interessant! Alltid spennende med nye måter å få med seg litteratur på ��- men hva skiller Fabel fra Storytel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Prinsippene for de to er veldig like, den store og vesentlige forskjellen er slik jeg ser det, at Fabel har et mer spennende utvalg. Lydbokforlaget ser ut til å ha avtale med flere forlag enn det Stoytel har, og får dermed flere riktig gode bøker i sortimentet sitt.

      Slett
  5. Jeg er lydbøknarkoman( når man ikke er avhengig av noe annet er ikke det dumt) og har vært det i mange år. Jeg har hørt alle de du nevner der og er enige om at de er topp! Lydbokforlaget har veldig mange bra bøker. Ha en flott uke, med en bok på øret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er absolutt et tilbud du bør sjekke ut, Ingun! Lydbøker er genialt når en holder på med rutine-ting eller småpusling, bilkjøring, hagearbeid, på tur osv.
      Ha ei fin uke du også- våren får stadig mer overtak og påskeferien er rett rundt hjørnet :o)

      Slett
  6. Takk for tips angående Fabel, skal gi tipset videre. Selv hører jeg en del engelske, gamle lydbøker med appen Librivox på mobilen (gratis). Ellers låner jeg CD-plater på biblioteket og lytter til. Når det er nyere engelske lydbøker som er vanskelig å låne på bibliotek i Norge kjøper jeg og laster ned fra appen Audible.

    Og været skiftet osv fikk jeg ikke helt til. Jeg hørte den ferdig. Men tror jeg skal lese den i bokform også oppfølgeren etterpå. Dropper de som lydbok. Kanskje det hjelper.

    Enig i at Kvinnen som kledte seg naken er fantastisk bra.

    Ellers lytter jeg til Italienske netter av Webb nå som du tipset om tidligere på bloggen. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺