torsdag 27. februar 2014

Djevelanger, av Frode Granhus

Lydbokforlaget/ Schibsted Forlag, 2014

Spilletid ca 9 timer
Lest av Nils Johnson

Ettersom jeg likte "Stormen" som er forfatterens forrige bok veldig godt, og ettersom det er samme dyktige oppleser her som på "De usynlige" av Roy Jacobsen, spurte jeg pent- og fikk lydfil fra forlaget.

Nå er mysteriet om hvordan lille Ida så plutselig og sporløst kunne bli borte løst, og jeg syns det er så morsomt når jeg blir helt satt ut av hvordan de ulike elementene i historien viser seg å henge sammen!
I boka får vi flere parallelle fortellinger. Vi følger etterforskerne Rino Carlsen og Guro Hammer som kjemper mot klokka for å løse forsvinningsgåta før tida renner ut, samtidig som de har "litt å rydde opp i privat". Lille Ida forteller hva hun ser og hører mens hun er bortført. Gjerningsmannen (som vi naturlig nok ikke får vite hvem er før ei god stund etter at Ida er funnet) forteller om sine følelser og handligner.
Det trekkes tråder til et par forsvinninger som skjedde i det samme område for nesten tretti år sida, da kom den ene jenta til rette etter få dager, mens den andre aldri ble funnet. Idas foreldre oppfører seg absolutt ikke som man kunne forvente av noen hvis eneste datter er sporløst borte; faren er omreisende predikant og har sett at Ida kommer velberget hjem på den tredje dag, og de har full tillit til at sånn blir det. Dette er med på å skape en ekstra uhyggelig stemning; barneforsvinninger og religiøse predikanter er en miks som setter fantasien i sving...

Bakteppet er som i forrige bok Lofoten. Det er spredte øyer, grisgrendt begyggelse, øde fjellområder og mørke tjern. Etter en lang periode med varme og tørke, kommer det etterlengta regnet, men når det først kommer, er det så plutselig og voldsomt at det skaper oversvømmelser og nye problemer. Hurtigruta går på nord og sør, stopper, slipper av pasasjerer og mannskap, tar ombord nye og er som den alltid har vært viktig for folk, frakt og forbindelser.

Konklusjon;
Jeg likte boka godt, men til tross for at jeg gir den overraskende slutten terningkast sju, er jeg totalt sett ikke like entusiastisk som jeg var da jeg leste "Stormen". Likevel anbefaler jeg den gjerne videre; forfatteren har god fantasi, er flink til å skildre natur og ikke minst vær ogvirkelig god til å bygge opp sammensatte plot og til å holde på hemmeligheter!

Andre bloggere som har lest boka:
Tine
Zeldajenta
Anette

Jeg leste forresten akkurat at Lydbokforlaget har bestemt seg for å lese inn "Stormen"- det blir en høydare, selv for den som har lest boka fra før! I tillegg vil Odinsbarn bli tilgjengelig som lydbok etterhvert, og hva skal jeg si til det- annet enn at jeg bøyer meg i hatten og applauderer!!!

5 kommentarer:

  1. Fin omtale! Ikke utenkelig at jeg kommer til å lese denne, men jeg foretrekker nok å lese den selv!

    Mvh Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. øøhhh... Lese den selv, det vil si; ikke lydbok! Det ble et litt rart utsagn :)

      Maria, igjen!

      Slett
  2. Heisann! Så gøy at vi bokomtaler den samme boken i dag. Og at vi begge liker den på hver sin måte. Blir spennende å se hva neste bok bringer av hemmeligheter og uhyggeligheter ;)

    SvarSlett
  3. Flott omtale, kjekt at du likte boken :)

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å lese denne. Har stor sans for bøkene :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺