torsdag 20. februar 2014

Fornøyelig om skytsengler!

I dag skal jeg gjøre noe jeg aldri i min villeste fantasi hadde forestilt meg at kunne skje! Jeg skal anbefale ei bok spesielt for teologistudenter og konfirmanter!!
I tillegg må jeg understreke at boka er utmerket for andre grupper også; alle Paasilinna-tilhengere selvfølgelig, de som har hatt kristendomsundervisning, blitt konfirmert, som har vridd seg av utålmodighet og kjedsomhet under altfor lange gudstjenester- eller som frykter at de kan komme til å gjøre det en eller annen gang. Folk med religiøse tilbøyeligheter i ikke-kristne retninger, ateister og agnostikere- og de som ikke kommer inn under noen av de nevnte kategoriene bør vurdere å lese boka kun av den grunn at de naturligvis bør finne ut hva som er så passende for alle andre enn dem selv ;o)
Vet dere noe særlig om skytsenglenes vingespenn? Eller hvordan rekrutteringa til skytsengel-stillingene foregår? Eller hva med organiseringa av hvem som skal få besyttelse- og eventuelt av hvem? Dette er ikke kunnskap som hittil har vært allmennheten forunt, men jeg har vært så heldig at jeg har fått ei ny lydfil fra Lydbokforlaget, Atro Paasilinnas "Den klønete skytsengelen", og nå vet jeg faktisk temmelig mye om disse tingene- og ikke minst om alt som kan gå galt hvis en skytsengel blir litt for ivrig i tjenesten! (Var det noen som nevnte de gode hensikters forbannelse??)
Boka er i velkjent Paasilinna-stil, men i motsetning til noen av de andre bøkene jeg har lest av ham, henger denne historien godt sammen. Her er blir det dramatikk og grusomheter, Himmel og Helvete, mordbrann, drap- og enda flere lik, et trekantdrama, en antikvarisk bok-kafé, tilfeldige ulykker og de utroligste forsøk på å rette opp de fadesene som har oppstått.

Konklusjon:
Det er bare å spenne fast sikkerhetsbeltet og bli med på en forrykende heisatur- i likbilen til Lindells Begravelsesbyrå!

Lydbokforlaget/ Aschehoug, 2014 (klikk på lenkene for smakebiter)
Spilletid: 5 timer, 4 minutter/ 192 sider
Forbilledlig lest av Kyrre Haugen Bakke
Oversatt av Ellen Holm Stenersen

4 kommentarer:

  1. Herlig! Ingen tvil :)
    Maria

    SvarSlett
  2. Så spennende! Har vært litt skuffet over Paasilinnas bøker tidligere, men denne fikk jeg jammen lyst til å lese :) Ønsker deg en riktig god helg :)

    SvarSlett
  3. Jeg er nylig ferdig med papirutgaven og jeg er enig med deg i at denne er fornøyelig. Likte den veldig godt, og jeg syns den kan leses av alle - konfirmant eller ei! God helg!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺