fredag 15. november 2013

Gjensyn med Honningkrukken og Fredric Drum

Som for Beathe og Melusine, var dette mitt første møte både med Fredric Drum og forfatteren Gert Nygårdshaug. Forskjellen er at mitt førstemøte fant sted i det herrens år 2006! Det var sjette året jeg drev bensinstasjon, jeg hadde overhode ikke noen lyse utsikter til verken ekstra fridager eller lange turer til fjells- og likevel; påsken kom det året også. Jeg husker nok ikke hva jeg tenkte, men sannsynligvis var det noe i retning av at om jeg går glipp av alt det andre fine med påske, så kan jeg jo prøve å få med meg noe "påskete", nemlig påskekrim!
Nå er det ikke bare damebladene som kom/ kommer med store dobbeltnummer til høytidene, det gjorde faktisk Vi Menn også, og der var Honningkrukken med som gratisgave! Slik kom mitt førstemøte altså i stand; skjebnens og litteraturens veier er uransakelige ;o)

Da denne boka dukket opp i Bokboblas blogglesesirkel, var litt i tvil om jeg skulle bruke tid på det, eller om jeg bare skulle skrive et "Frem-fra-glemselen-innlegg" hvor jeg skrev om hvordan jeg husket den etter så lang tid. Etterhvert ble jeg nysgjerrig på meg selv og min egen lille hjerne; og bestemte meg for å lese den likevel! Det er altså drøyt sju år sida jeg leste den forrige gang og nå skal jeg passe meg for spoilere, men hva husket jeg egentlig?
Jo, jeg husker "Kasserollen" og kollegaene Drum hadde der. Jeg husker at han dro til Frankrike for å prøvesmake og kjøpe vin, at han ble forfulgt av petit et grand accidents, men for det meste kom fra det uten altfor store skrammer og mén. Jeg husker at han møtte en vakker kvinne med et vakkert navn, jeg husker hvordan det gikk med det gryende forholdet, og naturligvis husker jeg den makabre årsaken til alt som skjedde i St. Emilion. Jeg husket at kapitlene hadde overskrifter som på fornøyelig vis oppsummerer handlinga, og at det var mange vin-navn, mye om vinproduksjon og mye om vinsmaking og vin drikking! Egentlig hadde jeg bare glemt geithamsene, navnene til alle de utenlandske innvolverte og at den ene av kompanjongene fra Kasserollen hadde en så viktig rolle da det kom til oppklaringa. Jeg er i grunnen litt imponert over at jeg husket boka så godt! Hvem jeg er imponert over, er jeg derimot ikke helt sikker på, men jeg heller mot at det er forfatteren som fortjener beundring for å ha skrevet en minneverdig krim, og at hjernen min er en helt vanlig hjerne, og kanskje ikke noe å sette kryss i taket for ;o)

Kanskje unødvendig å si at jeg liker Honningkrukken, Drummegutten og Gert Nygårdshaug? Jeg gjør det likevel; Fornøyelige saker!!! Anbefales!

Se forresten denne lenka til Dagbladets nyheter... Ikke helt uten assosiasjoner til boka..?
Dagens frokost; Jeg var absolutt "på hæla" med boka det skulle blogges om i dag, så jeg fikk lest noen sider sammen med to skiver med nøkkelost og en kopp chai-te med honning! Egenprodusert honning, til og med! De siste tavlene ble slynga forrige helg, så nå er det bare "røringa" igjen før honningen er ferdig til å fylles i dertil egna glass ;o)  Når honningen "slynges", dvs varmes tavlene/ rammene opp til ca 28 grader slik at honningen nærmest blir flytende, så settes de i ei slags "sentrifuge" som- ja nettopp; slynger honning løs fra tavlene! Da ser den mest ut som blank motorolje, men med en gang man begynner å røre i den, skifter den farge slik som den som er i norgesglasset på bildet. Da er det bare å fortsette å røre, hver dag til den blir så fast man vil ha den... Avhengig av bl. a temperatur og hvor heftigman rører, kan det ta fra dager til uker, sånt vet man aldri på forhånd! Uansett; dette er første året biene har gitt oss såpass med honning at det ble noe å slynge, og den er fantastisk god! Herlig kortreist, og jeg gleder meg til å gi bort til jul!

Tilbake til bøkenes verden! Under finner du link til de andre som har blogget om Honningkrukken i dag, og foreløpig ser det ut til at alle er godt fornøyd med bekjentskapet! Legg gjerne inn din link hvis du har lest og skrevet om boka- og besøk gjerne de andre "sirkeldamene" for å lese hva boka faktisk handler om ;o)

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig: en fornøyelig bok! Og et fornøyelig innlegg, Berit! Både du og forfatteren fortjener kreditt, du for å huske innholdet så godt og han for å ha skrevet slik at du husket det. Herlig frokost, og så med egenprodusert honning - imponerende :)

    SvarSlett
  2. Må bare stille meg bak det som Birthe sier over her:-) Flott innlegg og ikke minst at du husket så mye av boken! Jeg skal også fortsette å lese disse bøkene og ser virkelig frem til det. Nå er endelig sesongen i gang igjen og det var jeg veldig klar for.Har stor tro på Tora i år også selv om hun bommet på liggende i dag, det er tydelig at damen er i form og det lover godt for resten av sesongen! Nå er det å gjøre seg klar til guttene skal ut å gå. Ha en fortsatt fin helg,Berit:-)

    SvarSlett
  3. Herlig Berit! Kan man være med i sirkelen uten å ha lest den nettopp? Jeg leste den i 2012..... linker villig..:) Man glemmer aldri Drummegutten.:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺