lørdag 23. november 2013

Bokbloggnissen...

Det er på tide å begynne å tenke på jul- og det er på tide å tenke på bokbloggnissen! Det er lattermilde Ragnhild som har noe morsomt på gang; de som er med vet hva det dreier seg om, mens de andre sikkert ikke får spesielt mye fornuftig ut av dette innlegget...

Favorittsjanger er kanskje historiske romaner? Vanskelig spørsmål, for jeg liker jo å tru at jeg leser alt! Det gjør jeg naturligvis ikke- jeg har f. eks lest minimalt (om noe i det hele tatt) fra science-fiction-avdelinga og bøker med religiøst budskap er absolutt ikke-tema. Jeg liker bøker om mennesker, jeg! Og gjerne om dyr ;o) Og om hverdagsmagi - og krim... Når jeg leser, vil jeg ganske enkelt bli underholdt, og om jeg blir tatt med til et nytt og ukjent sted med flott natur og hyggelige mennesker er det bare fint ;o) Jeg er nok ikke så vanskelig å gjøre fornøyd, overraskelser er alltid morsomt!
Jeg tenker av og til at jeg kunne lest mere noveller, men så blir det ei historie eller to, så er de gode forsettene oftest glemt. Kanskje det er lettere å "henge med" når fortellingene er lengre og får bedre tid til å gripe tak i leseren?
Favorittforfatter er kanskje enda vanskeligere. Jeg er veldig glad i Britt Karin Larsen sine bøker, men der har jeg nok alle bøkene som fortsatt er i handelen. Jeg har ikke lest Stieg Larsson og kommer nok ikke til å gjøre det heller, uten at det er noen annen grunn til det enn at jeg er urettferdig skeptisk til alt som blir rost opp i skyene
Språk og sånn- det er enkelt! Jeg er elendig på alt bortsett fra norsk. Desverre. Jeg prøver stadig å presse meg sjøl til å lese litt engelsk, men det blir sjelden mange sider før jeg går over til noe som går lettere. Det er jo så behagelig i komfortsona ;o)
Forresten: jeg har lest litt på svensk, og det går egentlig veldig bra, bare boka er det også.
Når det gjelder leseformat derimot, så er jeg altetende; både papir og e-bøker, lydbøker på cd og lydfil.
Samling og samlinger: Jeg har verdens minste bokhylle, og har derfor ikke plass til å samle på noe spesielt, verken serier, forfattere eller sjangere. De bøkene jeg har lest, gis ofte videre til noen jeg trur kan gi dem et godt hjem- eventuelt som vil gi dem videre igjen etter at de har lest (eller forkastet) boka. De bøkene jeg har lest, prøver jeg å få registrert inne på bokelskere.no Der har jeg også gitt noen terningkast så det går an å finne ut hva jeg har likt aller best- og aller dårligest...

Så var det andre ting som kan hjelpe nissen med "fyllmassen" Ting som sier litt om hva eller hvem jeg er...
Andre ting jeg holder på med: jeg er ute på tur omtrent hver dag- oftest med hundene våre. Jeg elsker å lage ting, strikking, hekling, bilder (både foto og collager/ mixed media), jakt, ski... Det eneste jeg egentlig ikke gjør, er å sjå på tv eller film, da får jeg garantert migrene, og det er ikke morsomt!
"Mat & drikke" Jeg er tedame, men kan av og til driste meg til en av disse nescafé-cappuccinoene... Eller faktisk ordinær kaffe også, men da kreves det enten is eller bløtkake!
Når det kommer til snop, er jeg et håpløst tilfelle; jeg er kjempeglad i absolutt alt i den kategorien! ABSOLUTT ALT. Og ettersom jeg ikke røyker eller drikker alkohol, og lastenes sum skal være konstant, spiser jeg godterier hver dag. Oftest sjokolade. Ikke alltid mye, men slett ikke bra, jeg vet...  Og jeg finnes ikke allergisk mot noe som helst, så jeg trenger ikke holde meg unna av den grunn heller..
Mareritt- og drømme-julegave Jeg liker at gaver er nyttige eller kan brukes eller spises opp. Kjedelig sånn. Dermed blir marerittjulegava noe totalt unyttig, er det i tillegg stygt og krever batteri, så er vi temmelig nærme! (Jeg har en gang fått et pleksiglass-juletre med ledlys inni. Det troner foreløpig på topp. Eneste formildende er at det er lite, så det kan lett stues vekk...) Drømmejulegava... åhh... vanskelig!!! Det er et sånn spørsmål det er umulig å svare på, som du ikke vet før du står der og ser den! Det er veldig hyggelig når en får noe som man skjønner at giveren har hatt en tanke med, valgt ut spesielt til deg, fordi det er noe du vil like eller fordi det er noe vedkommende synes passer til deg. Bøker kan være sånne gaver- når de virkelig treffer, kan man nesten bli rørt til tårer! Over at noen kjenner deg så godt, og fant akkurat den rette...
Ellers? Jeg liker lillafarger, kongler og snømenn!

God jul!

1 kommentar:

  1. Ho! Ho! Ho!

    - Som nisser pleier å si, også hemmelige boknisser med angst for å gjøre noe galt i kommentarfeltet. Skal gjøre mitt beste for å glede deg på julaften! Jeg gleder meg til å glede deg, og dobbel glede er jammen meg fantastisk fint :-)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺