onsdag 4. juli 2012

Langt nok / for langt?

Alle har vel begynt på ei bok som ikke fenger. På forhånd har man kanskje fått den anbefalt av noen som pleier å gi god råd, man har lest en -eller flere gode anmeldelser eller man har latt seg friste av ei framside av de sjeldne. Man legger vekk et par andre mindre prekære gjøremål, brygger en kopp te eller kanskje kaffe. Så kan man endelig kroe seg i sofakroken eller hvor det nå er man koser seg med lesing.
Også stemmer ikke kjemien. Det kan være at personene ikke virker troverdige, språket er for flatt eller omstendig, oversettelsen dårlig, handlinga stillestående eller i det hele tatt...
Det er ikke mange bøker jeg har lagt bort og tenkt at "den her kommer jeg aldri til å lese ferdig". Jeg er litt mer forsiktig, og tenker oftest at "jeg setter den litt i hylla igjen, jeg. Kanskje den trenger litt tid for å modnes? Som vin?" Kanskje det er omstendighetene som er feil? Omgivelsene?
Kanskje det er ei vinterbok og nå i juli, må jo det skjære seg. Ta den med på setra kanskje?- det har funka før, det!

Det jeg lurer på er; når vet man at det ikke kommer til å gå? Kan man i det hele tatt legge fra seg ei bok man virkelig hadde forhåpninger til, eller bør den få flere sjanser til å vise se fram? Finnes det noe fasit her? Er ett kapittel nok? Må man holde ut i femti sider? Hundre? Når kan man være sikker på at det ikke snur? Er det noen som har noen tommelfinger-regler eller kjøreregler på dette området?

Bildene fant jeg ved å google "dårlig bok"..

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg har spurt meg selv det spørsmålet såå mange ganger. Og vanligvis ender jeg faktisk opp med å lide meg gjennom boken, selv om jeg ikke liker den. Og noen ganger tar jeg den frem senere om jeg føler jeg kanskje ikke ga den en god nok sjanse. Men en av de få bøkene jeg virkelig ikke klarte å fullføre var Jonathan Strange and Mr. Norell, som jeg la fra meg etter litt over 400 sider... :3 Vurderer likevel å lese den senere.

    SvarSlett
  2. Jeg liker ikke å sette vekk bøker og ikke fullføre dem. Da legger jeg dem heller til side og fullfører en annen gang. Et eksempel er Gjenferd av Jo Nesbø. Startet på den i vinter, men kjente at det ikke var den boken jeg ville lese da. Begynte på den igjen for to dager siden og har slukt den nå. For meg kan det handle mye om humør, og jeg merker fort om en bok appellerer til det humører jeg er i når jeg leser den.

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺