fredag 27. juli 2012

Mississippi

Hillary Jordan
 

Pax Forlag/ Lydbokforlaget 2012
Oversatt av Benedicta Windt-Val
Lest av Bodil Vidnes-Kopperud
Spilletid: 9 tilmer, 7 minutter.

Utgangspunktet mitt her, er at jeg er litt lei av å høre Liv Gade oppfordre til å lese sakte, og å hevde at du skulle ønske boka aldri tok slutt. Hun siteres på det sistnevnte bak på denne lydbokutgava, og da går lufta litt ut av ballongen... Samtidig er det et faktum at biblioteket ikke har det helt store utvalget av lydbøker, så da tar man ofte det som "byr seg". I den andre vektskåla ligger en rekke andre positive omtaler, blant annet fra forskjellige bokbloggere- faktisk har jeg når jeg tenker meg om, ikke sett noen skrive negativt om denne i det hele tatt! Dessuten er jeg nysgjerrig på en (for meg) ny oppleser. Som regel er det ubevisst, men når man leser selv, er det en selv som velger hvordan man vil betone historien. Med en lydbok derimot, er man avhengig av at man får et godt forhold til oppleseren. For min del er det f.eks viktig at lesinga ikke blir "overdramatisert"; jeg vil helst ha opplesing, ikke en-manns-skuespill, hvis dere ser forskjellen?

Handlinga er hovedsaklig lagt rundt en bomullsplantasje i Mississippi, fra slutten av tretti-årene til perioden rett etter andre verdenskrig. Seks personer bytter på å fortelle om livet sitt, om utfordringer, forholdet til hverandre, felles hendelser osv. Det er Laura og ektemannen Henry som eier plantasjen, Henrys bror Jamie som har vært pilot under krigen, Florence og Hap som er (fargede) forpaktere på plantasjen, og til sist; sønnen deres Ronsel som også har vendt hjem fra krigen.
Jamie og Ronsell utvikler et vennskap som bygger på gjensidig forståelse for hva den andre har opplevd mens de var i Europa. Dette gir både dem og familiene deres større problemer og får større konsekvenser enn de kunne ane.
Dette er ei bok om rasemotsetninger, kjærlighet, vennskap, hat, egoisme, lojalitet, kampen for tilværelsen, viljen til å kjempe for drømmene sine, verdien av å bli sett og verdsatt- og en hel rekke andre temaer som skaper engasjement hos leseren/ lytteren.
Den stadig skiftende vinklinga gjør at man på en måte føler at man vet litt mer enn hva den personen som forteller gjør- og man tenker "hadde du visst det jeg vet, så hadde du ikke gjort det der/ gått dit/ sagt det/ valgt slik". Det er kanskje akkurat dét det hele dreier seg om; man får aldri fasiten eller oversikten over alle faktorene før etterpå, når valget er tatt og toget ruller ut fra stasjonen...

Bodil Vidnes-Kopperud leser akkurat sånn jeg liker det! Her som det er flere fortellerstemmer, bruker hun litt forskjellig stemme ut ifra hvem det er som snakker. På den måten gir hun personene enda litt mer dybde, og følelsene blir enda sterkere; bekymringer og fortvilelse blir dypere, omsorg og medfølelse sterkere, ondskapen mer rødglødende- jeg trur rett og slett jeg har funnet en ny favorittoppleser! Hvis du trykker på coverbildet øverst, kan du høre utdrag fra boka. Og som alle de andre som har skrevet omtale av Mississippi, anbefaler jeg denne, varmt og hjertlig


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺