fredag 22. juni 2018

Trilogien om "Gutten" av Jón Kalman Stefánsson

Jeg begynte å høre den første boka i den såkalte "Trilogien om gutten". Ettersom jeg har blitt en såpass upålitelig/ ustabil bokblogger, fikk jeg det jeg trudde var en strålende idé: Jeg hører alle tre bøkene før jeg skriver et samleinnlegg! Yeah...!! - og her sitter jeg altså. Med bakoversveis og gåsehud og aner ikke hvor jeg skal begynne, for: Hvor skal jeg begynne?? Dere vet hvor mye letere det er å skrive slakt, enn hyllest? Det holder liksom ikke med

Tre ganger tre HURRA for gutten!

Hvordan i alle dager kan det ha seg at disse bøkene har gått meg (og veldig mange andre!!) hus forbi? Jeg kan ikke love at jeg klarer å skrive slik at dere får et godt nok eller riktig inntrykk av bøkene, men jeg skal i det miste gjøre et tappert forsøk, og uansett håper jeg at noen av dere vil bli overbevist!

Ok, vi gjør et forsøk. For å sette rammene, kan dere ta litt av Roy Jacobsens "Hvitt hav", tilsette en god del av Herbjørg Wassmos fire bøker om Dina og flytte teateret til Island på slutten av 1800-tallet. Vi snakker om rå kulde og åpne fiskebåter, trange rorbuer, sykdom, fattigdom, elendighet og survival of the fittest. Men vi snakker også om varme vennskap, om å se bak fasaden, finne sine likemenn og tvillingsjeler og om betydningen av litteratur og poesi- og om at ett enkelt dikt kan koste en livet. 
Vi følger gutten, hvis navn blir nevnt én eneste gang i løpet av hele trilogien, ellers er han i alle henseender og for alle, både de andre rollehaverne og leserne/ lytterne Gutten. Han mistet foreldrene og dermed familien allerede som barn, og nå er han kastet ut i voksenlivet med alt det medfører av slit og kamp for å overleve helt på grensa av det som kan være mulig for mennesket. Enda mer umulig skulle det være for en sart og litt naiv gutt som elsker litteratur og poesi å finne en tvillignsjel i dette miljøet, men det er akkurat det som har skjedd. De leser de samme bøkene, leser og resiterer dikt for hverandre og de andre i båtlaget rister bare uforståelig på hodet av de to. Det grusomme, men likevel normale skjer; Bárdur kommer ikke levende fra det som ble guttens siste utror, og i sorg og bunnløs fortvilelse bestemmer gutten seg for at han må levere tilbake boka som i bunn og grunn var den utløsende årsaken til at hans eneste venn omkom. 
Ord er piler, geværkuler, mystiske fugler som forfølger en gud, ord er mange tusen år gamle fisker som finner noe uhyggelig nede i dypene, de re nett som er så vidtomspennende at de kan fsnge hele verden, og ogdå himmelen, men iblant er ordene ingenting, slitte plagg som frosten tar seg gjennom, en rasert skanse som døden og ulykken  uten vanskeligheter kan klatre over.
Deretter følger en virkelig dannensesreise av det ekstraordinære, uforglemmelige, eventyrlige slaget. Historien strekker seg over et kort tidsrom, men til gjengjeld kastes gutten- og dermed leseren- ut i et liv og en reise som er noe helt annet enn han noen gang kunne drømt om. Han får treffe mennesker som skal prege ham for resten av livet, og noen av dem han blir kjent med ser at han er en uslepen diamant:
-Hvis du noen gang mister uskylden din, blir du farlig!
Jón Kalman Stefánsson har blitt nominert til Nordisk Råds litteraturpris ikke mindre enn fire ganger, og utålmodigheten blant leserne ser ut til å øke for hver gang! Bøkene har et tidløst, klassiker-preg som gjør at de er like aktuelle og engasjerende nå som da de kom ut (på norsk fra 2010 og utover). Språket er direkte og poetisk og svært så sitatvennlig med alle sine fine og billedrike formuleringer. Man kunne kanskje fryktet at det ble for mye av det gode, men her fungerer det usedvanlig godt, antakelig fordi det balanseres mot de røffe historiene og karrige, værharde omgivelsene. Det er ikke få ganger jeg har satt lydboka på pause for å bla opp i papirboka og lese dialoger eller enkeltpassasjer om igjen. Det er Bodil Vidnes-Kopperud som leser, og det gjør hun på forbilledlig måte- du kommer aldri til å oppleve at hun slurver! Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til at en kvinne skulle lese, både forfatter og hovedpersonen er menn, og tradisjonell som jeg er, tenkte jeg at det sikkert hadde passet best med mannlig innleser. Tull og tøys!! Bodil leser som nevnt fabelaktig bra, og fortellerstemmen er uansett verken gutt eller mann, det er nemlig Døden Selv som forteller.


Uten deg finnes intet skjønt for meg

*********************
Himmelrike og helvet ♥ Englenes sorg ♥ Menneskets hjerte
Oversatt fra islandsk av Tone Myklebust
Lest av Bodil Vidnes-Kopperud
To lydfiler har jeg kjøpt selv, den siste har jeg fått fra Lydbokforlaget. 
Papirbøkene har jeg lånt på biblioteket.


Neste innlegg blir om Stefánssons "Sommerlys, og så kom natten". Dette er forfatterens debutroman gjennombruddsroman (korrigert etter at Beathe gjorde meg oppmerksom på misforståelsen)
som er oversatt og utgitt på norsk nå i år. Den spås å bli en av sommerens/ årets store litterære snakkiser, så følg med, følg med ;o)

9 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Flott bilde med bøker og hund! :-) Jeg kommer nok sikkert til å gi denne forfatteren et forsøk til,for tiden sliter jeg litt med "Sommerlys-boken" som er forfatterens gjennombruddsroman ikke debutroman(ikke at det spiller så stor rolle) og jeg har "Fiskene har ingen føtter" liggende på vent,den var på MBI-listen i fjor så det blir vel til at jeg leser den først.Jeg ble nysjerrig på disse bøkene,så tusen takk for fint innlegg. Hadde du lest "Sommerlys-boken"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp- jeg har hørt "Sommerlys..." også ;o)
      Innlegg kommer om ikke så altfor lenge, men jeg kan røpe såpass at jeg likte trilogien om Gutten aller best. Planen er å få lest om de fotløse fiskene også, men som du vet; ting tar tid!

      Slett
    2. I know!Blir spennende å lese dine tanker om Sommerlysboken, jeg har lest den i rykk og napp, kanskje det ikke er rette måten med akkurat denne- trodde kanskje det gikk fint siden det var så uhorvelig mange personer man var innom. Jeg skal se om jeg kan lese resten i et javs og se om det blir bedre. Ha en god helg :-)

      Slett
    3. Ja, det er et stort personregister i "Sommerlys osv..", og akkurat det ville nok gjort at jeg hadde trekt motsatt konklusjon i forhold til det du gjorde. For å få helheten er det nok en fordel å lese lengre strekk. Jeg hørte mens jeg malte tak, så da ble jeg vel ferdig ila to dager, hvis jeg ikke husker feil. Det var helt fint.
      Blir spennende å lese den endelige konklusjonen din når du kommer så langt!

      Slett
  3. Jeg har en av disse Gutten-bøkene, og den har ligget lenge. Må lese snart... Nordisk Råds-nominert og alt.. kanskje er han Islands Tiller, til og med..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg anbefaler i vilden sky! Islands Tiller? Tja- kanskje det, men de har veldig ulik stil- jeg må tenke litt mer på eventuelle paralleller. Tillers romaner er i hvertfall mer ubehagelige å lese... Trilogien om Gutten har mye smerte, men har likevel veldig mye vakkert og poetisk i seg. Du må nok finne dem fram og gjøre deg opp din egen mening ;o)

      Slett
  4. Takk for tipset, denne høres det ut til at jeg vil like!
    Den er notert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja!! Jeg føler meg temmelig sikker på at dette er lydbøker du kommer til å like, sanselighet og dramatikk på flere plan ;o)

      Slett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺