tirsdag 19. mars 2013

Something old- something new...

...something borrowed, something blue...

Torsdag morgen tar jeg med meg hundene og drar til fjells for å tjuvstarte årets påskefeiring! (Gemalen skal sikkert jobbe litt, men vi får tru han kommer tuslende etter!) Det er aldri feil å strekke fjellturer litt ekstra, og det er godt å komme fram tidlig for å lufte, fyre, finne vann ordne... Dessuten har Yr plutselig ombestemt seg, og sier at det kan bli finvær allerede fra torsdag, så da kan vi jo kanskje kose oss litt i solveggen med ei av årets utvalgte påskebøker, mens vi fortsatt har kontroll på fyringa ;o)
Som vanlig har jeg plukket med meg en (altfor stor) bunke med bøker, men jeg har stor tru på at jeg kan få lest en del av de bøkene jeg har stående på vent rundt omkring. Blant annet de på bildet under, som tittelen på innlegget viser til; noe gammelt, noe nytt, noe lånt og noe blått.
Det kom en e-post fra Schibsted, om at de hadde gitt ut ei splitterny quiz-bok, og jeg kunne få et anmeldereksemplar av den hvis jeg ville- HURRA! Er det flere enn meg som kjenner det rykke i nostalgi-nerven ved tanke på spørre-bøker, Viggo Valles påskelabyrint (før internett-alderen) og  kryssordhefter? Jeg kunne holdt et eviglangt foredrag om gledene ved spørrekonkurranser, men nøyer meg med å si at i år blir det umulig å lure seg unna for de som skal til Helaksetra de to siste ukene i mars!
Påske-egg, sjokolade, appelsiner, en fordrukken hane- og QUIZ!!
Hyttequiz-boka er delt opp i massevis av kategorier, femten spørsmål i hver; musikk, næringsliv, geografi, science fiction, medisin, filosofi, kongelige, botanikk, historie, mat fra Asia og i det hele tatt; her er det muligheter for full pott- eller total skivebom!

Et par bokrelaterte spørsmål fra boka:
  1. Hvilken kjent litterær karakter fikk navnet sitt etter en amerikansk ornitolog og fuglekikker som var ekspert på karibiske fugler?
  2. Hva heter Tarjei Vesaas´siste roman, som regnes som hans mest personlige?
  3. Hva heter den svenske forfatteren som har skrevet bøkene om Gubben og Katten?
  4. Hva het det første Tintin-albumet som kom ut?
  5. Hvilken kjent bokblogg er det som hver tirsdag arrangerer utfordringa "Boken på vent"?
Svar på minst ett av spørsmålene finner du hvis du klikker på denne lenka!!
Resten av svarene finner du i Thomas Kolåsæters bok HYTTEQUIZ- og hva du enn måtte finne på: Google er juks, og fører automatisk til diskvalifisering, inndragning av påske-egg og fire strafferunder i årets påskeskirenn!

9 kommentarer:

  1. Det er en tøff bok du har tatt med deg på påskeferie. Håper været slår til, og du og dine får en herlig tid på hytten :)

    SvarSlett
  2. For et herlig innlegg, blir alltid i så godt humør av å komme inn til deg! Det var litt av noen påskenøtter du hadde funnet frem og jeg tror jeg kan svare på minst ett av dem uten å bruke hjelp,siden det ikke er lov å google så lurer jeg på om det er lov å ringe en venn?;-) Du skal ikke mangle lesestoff i påsken ser jeg, men du får nok sikkert lest en del av dem tenker jeg. Nå skal jeg lese innlegget ditt fra i går kveld. Ha en super dag,Berit

    SvarSlett
  3. Jeg ser du gjør det samme som meg. Tror at man skal få lest det utroligste bare fordi man har ferie :-) Jeg får absolutt ikke lest alt jeg vil! Quiz er også veldig kjekt synes jeg, ikke bare i påsken :-)
    Håper du får en superfin ferie!

    SvarSlett
  4. Åh, for en herlig påske du kommer til å få!! Lesehjertet mitt hopper av glede når jeg ser at du har valgt deg hele to bøker av helten min, Jussi pluss "Ekstremt høyt og utrolig nært". Den er bare så VAKKER!!! Ønsker deg en fantastisk påskeferie :)

    SvarSlett
  5. Bra påskeutstyr dette! Jeg gleder meg hvert år til påskelabyrinten, da må ingen forstyrre! Ha en flott dag - og etter hvert en nydelig påske!

    SvarSlett
  6. God påskeferie.:) Kos deg med bøkene...:)

    SvarSlett
  7. spørsmålsbøker var fast innslag på hytteturene med familien da jeg vokste opp. Bøkene til Jussi Adler-Olsen dukker opp over alt for tiden, bør vel snart få lest noen av dem jeg og. Ha en fin påskeferie :)

    SvarSlett
  8. Åh, gu kor deilig det høres ut å sitte i solveggen med en bok! Det kan forresten jeg også se frem til, selv om jeg ikke skal bestige noe fjell. Ja, for til tross for kulde så skal det visstnok være fint vær - med eller uten en quiz-bok :)

    SvarSlett
  9. Åhh.. så koslig og dra til fjells.. Kos deg masse :) med hundene, fjellet og bøkene :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺