onsdag 3. januar 2018

Nytt år- nye muligheter!

Jøss... Er det virkelig over alt? Det gikk jammen fort- og jammen godt at det lå et nytt år klart og venta på å få entre scena..
Jeg rakk ikke halvparten av det jeg hadde tenkt- og langt mindre fikk jeg skrevet og fortalt om alt sammen... 2017 ble tidenes dårligste år hva gjelder blogging. Man kan ikke si annet enn at det er et visst forbedringspotensiale når en har lest/ hørt 103 bøker og klart å legge ut nøyaktig femti innlegg. Det er snaut ett i uka det, virkelig ikke mye å rope hurra for, men ikke så galt at det ikke er godt for noe: det er et takknemlig utgangspunkt for den som vil legge lista et par hakk lenger opp for det nye året.
Årets listetopper- valg av femmere er det bokelskere.no som står for. Uvisst for meg hvilke kriterier de har gått etter, men greit nok...
Jeg har ingen hårete ambisjoner, av erfaring vet jeg at det ikke vil føre noe godt med seg... Selvransakelsen som følger av årsskiftet og alle de blanke arkene som ligger foran oss, har gitt meg følgende mål:
Først og fremst skal jeg skrive om et par-tre bøker jeg leste i fjor, som virkelig fortjener omtale, men som fra mi side har fått en grusom stemoderlig behandling.
Neste punkt på lista blir å lese ferdig de bøkene som er påbegynt. Det er noen lånte bøker, et par hylleslitere som har vansmektet altfor lenge og noen lydbøker som har blitt satt på pause- ikke fordi de er dårlige, men hovedsaklig fordi tid og sted har vært litt feil, og fordi konsentrasjonen ikke har vært på topp. Målet er selvfølgelig at jeg skal skrive om disse også- helst umiddelbart etter lesing, slik at det blir lettere å formidle følelsene bøkene vekker... Bank i bordet!
Med det føler jeg at "pliktløpet" er fullført, og jeg kan vende konsentrasjonen mot det aller morsomste: studere ulest-hylla for å finne godbitene jeg vil prioritere, og ikke minst åpne opp for nyheter og nykommere! Det forundrer meg stadig at til og meg jeg som virkelig ikke er en samler bestandig har full ulesthylle- og ikke bare det forresten: Jeg har fått opp ei ekstra hylle for samme kategori på setra... Til og med der har jeg ei hylle med bøker som har blitt stående igjen ulest. Leseambisjonene står absolutt og dessverre ikke i forhold til gjennomføringsevnen...
Nu vel: nytt år og nye muligheter! Jeg må bare vente en dag eller to før jeg setter planene ut i livet; det er meldt mer snøvær i mårra, og før det må jeg måke fram snømannen slik at han får ikke drukner!!

Godt nytt bokår til alle ormer og hester!


3 kommentarer:

  1. Godt nytt år til deg Berit.:)
    Det virker som Rigel og Berge får dine og flere andres BBP- poeng når det skal stemmes til helga. ?
    Selv satser jeg blant annet på Tiller og Vitanza.:)

    103 leste bøker er omtrent like mye som det jeg har lest. Har lest 106. Jeg har ikke noen ambisjoner om å lese flere enn 100 egentlig.. Men lese mer fra hylla.

    SvarSlett
  2. Las 104, hah! ;-)
    Nei, det er ingen konkurranse. Det er berre artig å sjå kor mykje og kva andre les.

    Overambisiøse planar er ikkje spesielt lurt. Det luraste er å ha ein plan som er gjennomførbar - og når ein lagar planen sjølv burde det ikkje vera så vanskeleg. Men lista bør vel heller ikkje vera altfor låg - då blir ein gjerne slapp?

    Uansett - godt nyttår! Eg kjem til å følgja deg også i 2018.

    SvarSlett
  3. Jeg trenger også å skrive om noen av bøkene jeg leste i fjor, og lese ferdig bøker jeg har begynt på. Jeg hadde virkelig for mange bøker jeg "holdt på med" nå ved nyttår.
    Men så har jeg satt meg noen mål for 2018, og håper på å klare dem. Men jeg klarte ikke målene i fjor og skylder på at jeg studerer :-) (Jeg tar det heller ikke så tungt når jeg ikke klarer det) :-)
    Ønsker det et riktig godt nytt år!

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺