fredag 20. november 2015

For eksempel livet og bøkene. Dagene som kommer og går.

I dag blir det innedag.
Prisen for en kald dag med snø, ski og fjell er av og til forkjølelse. Det er det vel verdt!
Mulig det vart for mye vind, kuldegrader og frisk luft i går, for nå sitter jeg her og prøver å sjonglere tekoppen og papirlommetørklærene innimellom nysanfallene.. Jeg tar det for gitt at det er en ordinær endagsaffære, og at jeg kan stille til start på Sjusjøen da startskuddet går for skiskytterne i morgen! (Det vil forundre meg veldig om jeg ikke skal klare å sitte i en sofa eller stol og se på tv, det er uansett derfra jeg kommer til å rope gode råd, engasjerte heiarop og oppgitte eder og forbannelser...)
Hvis det (mot formodning) er noen som ikke skal få med seg sesongåpningen, kan jeg anbefale ei knakande god og interessant bok, nemlig denne:
"hva er en roman" av Tone Selboe. På Universitetforlagets nettside kan dere lese mer om boka, finne linker til anmeldelser og høre forfatteren fortelle om romanen som sjanger og fenomen. Det er ei forholdsvis tynn bok, men jeg har brukt lang tid på å lese den- og jeg har brukt mye papir for å notere gode poenger, fiffige sammenligninger og tips om romaner som på en eller annen måte har satt standarder for senere forfattere og bøker. Jevnlig kommer det romaner om romaner (og lesere), men dette er altså velformulert, gjennomtenkt, engasjert og entusiastisk sakprosa om alt en roman er eller bør være, og ikke minst hva den ikke er. Det er visstnok adskillig lettere å utale seg kort og presist om det siste! Dagblandet skrev forresten i sin anmeldelser at boka bør være pensum for alle som leser bøker, så er du inne på en bokblogg, er det sannsynlig at du er i målgruppa!

Et tema Selboe er innom i boka si, er selvbiografiske romaner. Dette er jo en sjanger som har vokst de siste årene, og Knausgård er i så måte i en klasse for seg. Jeg har aldri orket å ta for meg "Min kamp-bøkene", men i farta kommer jeg på blant annet Anne B. Ragdes "Jeg har et teppe i tusen farger" og Cecilie Engers "Mors gaver", som jeg husker jeg var godt fornøyd med. Nå sitter jeg her med ei anna bok som i aller høyeste grad faller innunder den kategorien, og som fikk en del kritiske kommentarer/ spørsmål da den kom ut i høst, Merete Lindstrøms "Fra vinterarkivene" (Lydbokforlaget/ Oktober)
Årets vakreste cover- årets mest spennende tittel!
Enkelte mente at den har passert grensa mellom personlig og privat, og at den er for utleverende.
Tidligere har jeg slitt for å få grep på denne forfatteren, jeg har lest/ hørt "Dager i stillhetens historie", men avbrøt novellesamlinga "Arkitekt". Også denne gangen synes jeg hun skriver "vanskelig", i den forstand at det er mye tanker, assosiasjoner, minner og frykt som går over i hverandre. Det er også noe med tidshoppene som gjør at jeg sliter litt med å henge med. Hvis dette hadde vært en "ordinær" roman, hadde jeg nok gitt opp, men det er virkelig- og det er virkelig en sterk historie, så jeg kan da ikke bare gi opp selv om jeg møter litt motstand? Jeg mener å huske at en anmelder nevnte humor, det har jeg ikke lagt merke til hittil, men kanskje det kommer? Snart? Jeg pleier ikke å lese så mye av hva andre synes før jeg har lest/ hørt bøkene selv, men denne gangen skal jeg gjøre et unntak. Det er mulig at å lese en anmedelse eller to vil sette ting litt på plass for meg, slik at det blir enklere å se helheten.

Så får vi sjå, om Lindstrøm blir evig arkivert eller tatt inn i varmen- og om skiskytterne får dreis på ski, staver, smørning og gevær, eller om de heller vil at helga skal gå inn i glemmeboka. Det er jo ikke alltid det har gått like bra... Helg blir det uansett- fyll den med mest mulig av det dere liker aller best!


3 kommentarer:

  1. Selvfølgelig skal jeg ha med meg sesongåpningen på Sjusjøen i helgen, og jeg fikk til og med med meg den svenske sesongåpningen i dag og fikk med meg at Petter vant der i svensk drakt. Ellers blir det litt julevask og julebakst på programmet denne helgen, jeg får ta det innimellom skirennene. Det blir vel å pakke inn resten av julekalendergavene til mine tre søte "små"
    Et fantastisk fint bilde du hadde øverst i innlegget ditt, og tusen takk for tips til den roman-boken. Den virket veldig interessant. Fra Vinterarkivene har jeg liggende på lur etter at Tine var snill og gav meg et eksemplar.

    Det er godt at skisesongen er i gang ( sier jeg som ikke går en meter selv) men ikke fullt så bra at jeg ligger etter med gjøremålene jeg har planer om å fullføre før jul. Jaja, jul blir det lell.

    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  2. Heldige dere som er interessert i vintersport. Kanskje jeg skal snøre på meg ullsjalet og sette meg ned foran boksen med kvikklunch og appelsin? TV`en står uansett på, men fra min lesestol hører jeg bare bruset. Fra vinterarkivet var ikke min greie, selv om jeg likte begge de to andre bøkene du nevner godt. Kanskje forventningene var høye, men jeg slet voldsomt med å komme gjennom boken. Tenker at denne på lydbok også kan være en utfordring. God helg og heia Norge!!

    SvarSlett
  3. Så artig at du også har lest Selboes Hva er en roman? . Jeg har enda ikke lest den ferdig riktignok, den har ligget i sekken min i mange uker, men jeg har lest litt nå og da, og senest et kapittel i dag.
    Ang selvbiografiske romaner, så finnes de i hopetall.. Feks Herbjørg Wassmos romaner Hundre år, og den før, og Torabøkene. Agnar Mykles romaner om Ask Burlefots. Flere norske samtidsromaner bl.a. Ha en fin helg.:)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺