mandag 23. september 2013

100 favoritter!

Bjørg som holder til Mellom linjene, eller kanskje hun leser mellom linjene..? Uansett: hun holder på å samle inn forslag til ei liste med bokbloggernes favorittbøker! Ikke lett å velge bare fem, som er det antallet man kan delta med, men ved hjelp av bokelskere.no, har jeg landa på følgende:

*Uforglemmelige Det vokser et tre i Mostamagg av vidunderlige Britt Karin Larsen. Jeg vil tru det holder å nevne den første av serien om skogfinnene rundt forrige århundreskifte; har du lest den, vil du sannsynligvis lese de neste også! Hvis jeg ikke har blitt lurt, kommer den femte boka nå i høst- HURRA!!

*Margaret Skjelbreds nydelige, hjerteskjærende Andrea D. Ei bok jeg kommer tilbake til igjen og igjen...

*Ekstremt høyt og utrolig nært. Andre har selvsagt nevnt denne før, men en god ting kan ikke sies for ofte ;o) En utrolig fascinerende og original roman som jeg helt sikkert kommer til å lese flere ganger. Boka er forresten filmatisert også, i min grenseløse begeistring kjøpte jeg filmen også, enda jeg praktisk talt aldri ser film (eller tv/ video), hvem vet: plutselig en dag melder lysta seg, og da vet jeg hvilken film jeg skal velge!

*En fantasyroman må med, og ettersom jeg regner med at Siri Petersens Odinsbarn allerede er nevnt, velger jeg Silje E. Fretheim og Steingard Vadas Tilfeldigvis Arial Footlights forhistorie som jeg leste i forrige runde med samlesing av norsk fantasy. Boka er et vidunderlig oppkomme av sprudlende fantasi og fortelleglede! Når forfatteren til og med har diktet opp en medforfatter, er i hvertfall jeg solgt!

*Den siste som får bli med på lista mi, blir etter mye om og men, at og fram, Grace McCleens I en annen verden. En oppvekstroman som rett og slett rommer alt hva en lesehest kan ønske seg. Intet mindre, intet mer.

Hvis du er glad i lister, har noen gode boktips på lur- eller vil finne noen supre tips, anbefaler jeg at du besøker bloggen til Bjørg, link er det lenger opp på sida her. Gleder meg til hun har lista klar i oktober!

Forresten: hvor lenge kan man blogge uten at man får lagt inn bilder i bloggpostene? Jeg trudde først at det ikke funka fordi det var ekstra mange som belasta nettet her på fjellet i helga, men den forklaringa holder ikke vann en mandagskveld sent i september :(
Vi flytter antagelig ned igjen til bygda, mennesker og breiband i løpet av neste uke, inntil da, kan jeg jo bare lese og kose meg, og utsette blogginga! Det går nok bra det også!!

2 kommentarer:

  1. Finfine favoritter! Og bra du minnet meg på at jeg må få "meldt inn" mine jeg også;)

    SvarSlett
  2. Det er bare til å holde seg i urbane strøk, så ikke dataen svikter :) Andrea D er min klare favoritt av dine valg. Skjelbred skriver helt fantastisk :)

    SvarSlett

Hva synes du? Enig? Vet ikke helt? Legg gjerne igjen en kommentar ☺